Etappi 6: Myötätunto >Yhteenveto

Yhteenveto

Tällä etapilla olet saanut tutustua myötätunnon tärkeään taitoon. Myötätuntoinen suhtautuminen omaan itseen ja muihin vaikuttaa myönteisesti terveyteen ja hyvinvointiin myös kehossa. Se vähentää stressihormonien määrää elimistössä ja lisää hyvien hormonien eritystä, mikä voi esimerkiksi tasata verenpainetta ja parantaa mielialaa. Olet tutustunut harjoituksiin: Lue tai kuuntele harjoitukset uudelleen ja valitse niistä mieleisesi.

Hyvinvointiharjoitus

Pidä viikon verran myötätunto- tai kiitollisuuspäiväkirjaa. Varaa itsellesi vaikkapa joka ilta tai aamu pieni rauhallinen hetki. Tee jompikumpi tai molemmat seuraavista harjoituksista:

  • Myötätunto: Palauta mieleesi päivän aikana kokemasi asiat, jotka tuottivat sinulle pahaa mieltä tai kaikki ne hetket, jolloin arvostelit itseäsi jostakin. Kirjoita nuo asiat paperille, vihkoon tai päiväkirjaan. Palauta ne mieleesi yksi kerrallaan ja ota niihin hyväksyvä ja ystävällinen asenne. Tunne myötätuntoa itseäsi kohtaan ja taputa käsivarttasi lempeän hyväksyvästi.

  • Kiitollisuus: Kirjoita paperille, vihkoon tai päiväkirjaan kolme asiaa, joista olet kiitollinen kuluneessa päivässä tai elämässäsi yleensä. Voit tuntea kiitollisuutta vaikkapa hyvästä päivästä hoidettavasi kanssa, mukavasta kahvihetkestä, hyvästä musiikkikappaleesta, auringon pilkahduksesta pilvien lomasta, ehjistä kengistä tai ystävällisestä sanasta. Pyri löytämään joka päivä jotain, josta olla kiitollinen.

Miltä tämä tuntui? Millaisia vaikutuksia sillä oli, mitä teit? Kirjoita kokemuksistasi.