Etappi 2: Voimaa teoista > Yhteenveto

Yhteenveto

Tällä etapilla olet päässyt pukemaan itsellesi tärkeitä asioita arjen tekoihin ja toteuttamaan pohdintojasi käytännössä. Olet myös lukenut yksinäisyydestä ja pohtinut tapoja, joiden avulla lievittää omaa yksinäisyyttäsi. Olet kuunnellut tai lukenut harjoituksia: Käy harjoitukset läpi vielä uudelleen tämän jakson aikana.

Hyvinvointiharjoitus

Tee tulevan kahden viikon aikana tekoja, jotka lisäävät hyvää oloa ja hyvinvointia elämääsi.
  1. Kuuntele seuraavan sivun harjoitus Toimi tänään ja kirjaa muistiin, mitä pienen pieniä askelia voisit nyt ottaa lisätäksesi hyvää oloa omaan ja läheistesi elämään. Mitä voisit tehdä tänään, huomenna? Täydennä lause: ”Haluan lähiaikoina keskittyä seuraavaan:”
  2. Käytä Estejuoksu-harjoitusta silloin, kun huomaat omien ajatustesi estävän sinua tekemästä jotakin. Kirjaa havaintojasi ylös esimerkiksi näin: ”Ei huvittanut lähteä kävelylle eilen, kun satoi. > Lähdin kuitenkin kävelylle. > Tuli virkistynyt ja hyvä olo. Pääsin tuulettamaan ajatuksiani”
Jos haluat ja jaksat, pohdi myös sitä, mitä yksinäisyys sinulle merkitsee ja millä tavoin sinulla on tapana lievittää sitä (harrastukset, ystävät, tapahtumat jne.).