Etappi 4: Mieli on tarinankertoja > Yhteenveto

Yhteenveto

Tällä etapilla olet päässyt ottamaan välimatkaa ajatuksiisi ja tunteisiisi. Olet oppinut näkemään ne vain ja ainoastaan ajatuksina ja tunteina. Tällä tavoin niillä on sinuun vähemmän valtaa ja ne kykenevät loukkaamaan sinua vähemmän. Tällä tavoin ne eivät myöskään estä sinua tekemästä arvojesi mukaisia tärkeitä tekoja, jotka edistävät omaa ja läheistesi hyvinvointia. Tämän etapin aikana olet lukenut tai kuunnellut harjoituksia: Ne ovat toivottavasti auttaneet sinua saamaan välimatkaa ajatuksiisi. Kuuntele kaikki harjoitukset vielä uudelleen ja valitse niistä 2-3 mieleistäsi.

Hyvinvointiharjoitus

  1. Tee seuraava harjoitus aina kun huomaat murehtivasi, ja kirjaa tuntemuksesi muistiin: Suhtaudu mieleesi kuin erillisenä henkilönä. Kiitä mieltäsi, kun huomaat sen huolehtivan ja murehtivan. ”Oletpa sinä hyvä murehtimaan tänään. Kiitos osallistumisestasi!” ”No, mitähän mieleni on taas keksinyt?” ”Kylläpä sinä mieli tuotat kiinnostavia ajatuksia!”
  2. Harjoittele tarkkailijan näkökulman ottamista esimerkiksi harjoituksen Tarkkailija avulla.
  3. Mikä on tämän viikon arvojen mukainen tekosi? Kerro pohdinnassasi, mitä teit ja miltä se tuntui.
Jos sinulla on aikaa, valitse etapin harjoituksista vielä pari mieleistä ja kokeile niitä uudelleen tämän jakson aikana. Tarkkaile, miten voit nähdä omat ajatuksesi uudessa valossa ja huomata, ettei niiden mukaan tarvitse aina toimia.